.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مخالفت مجلس با ادغام حج و زیارت در میراث

در پی تصویب وابسته شدن سازمان حج وزیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شورای عالی اداری، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگان ناظر مجلس در این شورا در گفت و گو با خانه ملت، مخالفت خود را با ادغام حج و زیارت در میراث فرهنگی اعلام كردند.

قاضی‌زاده: با ادغام یك سازمان در ریاست جمهوری، نظارت مجلس برآن كاهش می‌یابد

"سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی" گفت:‌ ما در جلسه این شورا حاضر بودیم و مخالفت خود را نسبت به زیر نظر قرار گرفتن سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام كردیم.

وی در خصوص دلایل این مخالفت افزود: به نظر مجلس جدا شدن یك سازمان از یك وزارتخانه و ادغام آن در معاونت ریاست جمهوری مطلوب نیست زیرا سطح نظارتی مجلس نسبت به آن سازمان را كاهش می‌دهد.

قاضی‌زاده ادامه داد: دلیل دیگر این بود كه چون زیر نظر مقام معظم رهبری و با حضور نماینده ایشان در این سازمان اداره می‌شود لذا باید بحث ادغام باتوجه به نظر مقام معظم رهبری انجام پذیرد.

وی تصریح كرد:‌ البته در جلسه بررسی این بحث صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور نداشت لذا چون این سازمان زیر مجموعه این وزارتخانه بود نظر وزیر مربوطه باید لحاظ شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی اداری تاكید كرد: وابستگی سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی با این دو قید به تصویب رسید.

وی در خصوص علت تاخیر اعلام این خبر گفت:‌ احتمالاً این شورا به دنبال پیگیری و كسب نظر از مقام معظم رهبری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.



فرهنگی: بعنوان نماینده ناظر مجلس مخالفت خود را با الحاق اعلام كردیم

"محمدحسین فرهنگی" گفت: شورای عالی اداری جلسه خود را با اكثریت اعضا تشكیل داد و قرار گرفتن سازمان حج و زیارت زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به تصویب رساند.

وی افزود: البته زمان بررسی این بحث آقای صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه حضور نداشت در حالی كه طبق ماده 114 وزیر دستگاه مربوطه می‌بایست حاضر می‌بود اما عدم حضور ایشان نمی‌توانست مانع از رسمی بودن جلسه شود.

فرهنگی ادامه داد: ما بعنوان نماینده ناظر مجلس اعلام كردیم كه با الحاق سازمان حج و زیارت به زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موافق هستیم اما به الحاق آن به سازمان میراث فرهنگی مخالفیم زیرا این سازمان از حوزه نظارتی مجلس خارج می‌شود.


طاهری: كارگروه فرهنگ و گردشگری مجلس ادغام دو سازمان را بررسی می‌كند

"علی طاهری" با بیان اینكه موضوع سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی در كمیسیون فرهنگی مورد بحث قرار گرفته است گفت: در كمیسیون مقرر شد تا كارگروه فرهنگ و گردشگری قانونی بودن وابسته شدن سازمان حج به میراث فرهنگی را بررسی كند.

نماینده مردم گرگان همچنین با بیان اینكه در حال حاضر در مورد این موضوع نظری ندارم خاطرنشان كرد: تا بررسی‌های لازم در كارگروه صورت نگیرد نمی‌شود نظری دقیق داد.



یحیی‌زاده: قرار گرفتن حج و زیارت زیر نظر میراث فرهنگی را صلاح نمی‌دانم

"سیدجلیل یحیی زاده" در خصوص وابستگی سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با توجه به شناختی كه از سازمان میراث فرهنگی و حیطه كاری و مدیریت آن و همچنین سازمان حج و زیارت دارم صلاح نمی‌دانم سازمان حج و زیارت زیرنظر سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی افزود: فكر می‌كنم این وابستگی برای زوار و حجاج و كسانی كه قصد زیارت دارند مشكلات متعدد جدیدی بوجود آورد.

یحیی زاده تصریح كرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سازمان طویلی است و در بخش میراث فرهنگی وظایف بسیار سنگینی برعهده دارد.

وی ادامه داد: چند سال قبل با ادغام بخش صنایع دستی به این سازمان مخالفت كردم الان نیز احساس می‌كنم این ادغام موجب رشد این بخش نشد.

نماینده تفت و میبد تصریح كرد: با قرار گرفتن سازمان حج و زیارت زیرنظر سازمان میراث فرهنگی نیز نظر مخالفت آمیزتر دارم.

وی تصریح كرد: زیرا اصولا بخش حج و زیارت را كسانی مدیریت می‌كنند كه از جهات مختلف تفاوت ماهوی با فعالیت سازمان میراث فرهنگی دارند كه صلاح نیست این وابستگی صورت گیرد.

یحیی زاده گفت: البته شاید دلایلی برای این وابستگی وجود دارد كه از نظر ما مخفی است لذا اظهارنظر در این باره بعد از آگاهی از دلایل آن بهتر است.

وی به جلسه روز گذشته كمیسیون فرهنگی اشاره كرد و گفت: در جلسه روز گذشته نیز برخی نمایندگان از جهت مراعات قانونی و مسایل ساختاری و پیامدهای آن دغدغه و نگرانی داشتند كه بنا شد كارگروه فرهنگ و هنر با تشكیل جلساتی با حضور وزیر و مسئولین وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به بررسی چرایی و چگونگی این اقدام بپردازد و نتیجه را به كمیسیون گزارش دهد.

عضو كمیسیون فرهنگی با یان اینكه كمیسیون بعد از گزارش این كارگروه قضاوت خواهد كرد، خاطرنشان كرد: كمیسیون فرهنگی نمی‌تواند بعلت ابهامات مختلف در زمینه چرایی این موضوع موضع قاطع اتخاذ كند.



آرین منش: افزایش اختیارات ریاست جمهوری باید با نظارت مجلس همراه باشد

نائب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افزایش اختیارات ریاست جمهوری باید به گونه ای باشد كه مجلس بتواند برآنها نظارت كند.

"جواد آرین منش" در خصوص وابستگی سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر اینكه سازمان حج و زیارت زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قانونی بوده است.

وی افزود: در این شورا دو نماینده از مجلس حضور دارند و تصمیمات گرفته شده كاملاً قانونی است.

نماینده مشهد افزود: وابستگی سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی در صورتی كه با مدیریت معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته باشد قاعدتاً اختیارات نظارتی مجلس را در زمینه حج و زیارت و مشكلات زائرین محدود می‌كند.

نماینده مشهد خاطر نشان كرد: رسیدگی به امور حج از شئون مربوط به رهبری است و معمولاً در ایام حج، مقام معظم رهبری و مراجع عظام با تشكیل بعثه‌هایی به مدیریت و راهنمایی حجاج می‌پردازند.

وی افزود:در صورتی كه چنین ادغامی صورت گرفته باشد می‌تواند در رأس سازمانی كه امور حج را مدیریت می‌كند مشخص باشد كه رابطه مطلوبی با مراجع داشته باشد.

آرین منش درباره نظر مجلس نسبت به این موضوع گفت: مجلس اصولاً ترجیح می‌دهد اختیاراتی كه هر روز به حوزه‌های مختلف ریاست جمهوری اضافه می‌شود ،زیر نظر وزارتخانه‌ها اداره شود تا امكان سئوال و پیگیری درباره مباحث مختلف وجود داشته باشد و این امر از طریق ارتباط با وزارتخانه آسان‌تر می‌باشد.



اكرمی: میراث فرهنگی هیچ تناسبی با حج و زیارت ندارد

"رضا اكرمی" عضو كمیسیون فرهنگی در خصوص وابستگی سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان مخالفت خود نسبت به این وابستگی گفت:‌ سازمان حج و زیارت سازمانی معنوی، دینی و زیارتی است كه زیر نظر مقام معظم رهبری از طریق نمایندگانی در بعثه اداره می‌شود.

وی با بیان اینكه چنین سازمانی با داشتن نماینده رهبری و با این مسئولیت هیچ تناسبی با سازمان میراث فرهنگی ندارد، افزود: در سازمان میراث فرهنگی بحث سیاحت و گردشگری مطرح است اما در سازمان حج و زیارت بحث زیارت، حج، عمره و عتبات عالیات مطرح است لذا چنین سازمانی نمی‌تواند به گردشگری وابسته شود

اكرمی گفت: در یكی از روزنامه‌ها نوشته شده كه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با این انتزاع مخالفت كرده و از شورای عالی اداری خواسته جلسه‌ای با حضور وی برگزار كند.

وی به جلسه كمیسیون فرهنگی در این خصوص اشاره كرد و گفت:‌ در جلسه كمیسیون نیز بنا شد كارگروه فرهنگ و هنر درباره این موضوع بررسی كند كه آیا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان این موضوع بوده و علت این تصمیم چه بوده است؟



فاطمه رهبر: واگذاری سازمان حج به میراث فرهنگی اقدامی مثبت است

اما "فاطمه رهبر" وابستگی سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی را اقدامی مثبت ارزیابی كرد.

نایب رییس كمیسیون فرهنگی با بیان اینكه با توجه به اینكه این موضوع به تصویب شورای عالی اداری رسیده است، یادآور شد: نمایندگانی از مجلس بر عملكرد شورای عالی اداری نظارت می‌كنند.

وی افزود: باید نظر ناظرین را جویا شویم و اگر مغایرت قانونی وجود داشت به آن رسیدگی شود.

نماینده مردم تهران در خصوص شایعاتی مبنی بر مخالفت رهبر انقلاب با این امر گفت: در هر موضوعی شایعاتی مطرح می‌شود.

نایب رییس كمیسیون فرهنگی تصریح كرد: اینكه بگوییم كار غیرقانونی صورت گرفته نمی‌تواند صحیح باشد زیرا تنها یك جا به جایی صورت گرفته و نه انحلال یا تاسیس.

وی افزود:‌ سازمان حج و زیارت تاكنون به وزارت ارشاد وابسته بود از این پس به سازمان میراث فرهنگی و این به خودی خود مشكلی پدید نمی‌آورد البته نمایندگان ناظر باید اطلاعاتی ارائه كنند تا ببینیم مغایرت قانونی وجود دارد یا خیر.

فاطمه رهبر خاطر نشان كرد: كار سازمان حج و زیارت سفر به عربستان و سوریه و اماكن مقدس است كه هماهنگی‌هایی باید صورت گیرد كه بخشی از آن مربوط به گردشگری می‌شود.

وی یكی دیگر از دلایل مثبت بودن این اقدام را نظارت بهتر بر تورهایی دانست كه زائر به سوریه و دیگر اماكن مقدس اعزام می‌كنند و گفت:‌ متاسفانه برخی تورها در قالب اعزام مسافر به سوریه این افراد را به كشور لبنان هم برده و یا از اماكن مسیحیان و ... نیز بازدید به عمل می‌آورند كه با این كار می‌شود جلوی این كار را گرفت.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.148 seconds.